Un proiect ambițios, peste 900 de copii din județele Neamț și Iași, elevi la 16 unități de învățământ, au făcut parte dintr-un proiect finanțat din banii norvegienilor. Obiectivele au fost reducerea abandonului scolar și oferirea de suport copiilor cu cerinte educaționale speciale.
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Neamț, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț și Asociația Social Alert București, și-au propus să aducă o contribuție importantă la incluziunea școlară și socială. Au obținut fonduri ăn valoare de aproape un milion si jumatate de euro și au format echipe de specialiști în educație, psihologie, logopedie și asistență socială și le-au trimis in 16 scoli timp de 2 ni si jumătate. Suma a fost oferită de Norvegia prin Granturile Norvegiene 2014-2021 în cadrul Programului „Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor”, administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială. Dincolo de bani, însă, succesul n-ar fi fost același fără implicarea unor cadre didactice dedicate și a unor specialiști care au pus mai presus de meseria lor, dragostea pentru copii.
Marți, 27 februarie 2024, la evenimentul care a marcat închiderea perioadei de implementare, au participat peste 150 de persoane, iar asta a demonstrat interesul crescut al celor din comunitate privind eficiența acestor proiecte care au drept scop educarea, protecția copiilor defavorizați sau speciali, precum și formarea unei percepții corecte privind integrarea socială.
Dincolo de autoritățile prezente, iată ce spun câțiva dintre specialiștii care au lucrat direct cu elevii:
Dimitrie Morariu- psiholog DGASPC Neamț, a lucrat cu beneficiarii de la Școala Profesională Valea Ursului și Școala Gimnazială Făurei. „Am cunoscut 73 de copii, fiecare cu problemele lui, cu sentimentele lui, cu ritmul și cu temerile lui. N-a fost o misiune ușoară, dar provocarea mi-a dat curaj. Cum era de așteptat, cele mai apreciate au fost activitățile de grup, interactive. Implicarea directă a copiilor le-a stimulat spiritul competitiv, empatia și suportul pentru colegii lor care nu se descurcau la fel de bine. Dorința cea mai mare este ca ei să conștientizeze importanța educației, faptul că ”dacă ai carte, ai parte” nu sunt doar simple cuvinte. ”
Ionela Diana Imbru, psiholog DGASPC Neamț, a lucrat cu beneficiarii care învață la Școala Gimnazială din comuna Ion Creangă, județul Neamț.”În cadrul proiectului, eu am lucrat cu 50 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 16 ani. Am desfășurat activități de Consiliere psihopedagogică, iar cele mai apreciate au fost întâlnirile interactive, exercițiile de autocunoaștere, dar și cele prin care și-au împărtășit, într-un mediu securizant, neliniștile și trăirile lor. Îmi doresc ca beneficiarii șă aibă mai multă încredere în ei, să simtă că pot, să găsească motivație interioară prin care să înțeleagă că școala le oferă șansa reală la o viață mai bună”
Lucreția Bancu, profesor de educație remedială la Școala Profesională Adjudeni. ”Am lucrat cu 59 de beneficiari și pot spune cu mâna pe inimă că cele mai apreciate au fost jocurile de socializare, prin care elevii s-au cunoscut mai bine și s-au simțit în largul lor la școală. Efectul activităților a fost o incluziune făcută pas cu pas, cu prietenie și cu zâmbetul pe buze. De aceea consider că astfel de activități trebuie să continuie.”
Ioana Roxana Iordache profesor de educație remedială la Școala Gimnazială „Daniela Cuciuc” Piatra Neamț: „ A fost o provocare și o bucurie încă de la început. Activităţile derulate au avut ca obiective consolidarea cunoștințelor acumulate, elevii realizând că au emoţii pozitive sau negative, pe care le pot gestiona singuri. Așa cum mă așteptam, toți elevii din proiect au avut o evoluţie foarte bună: de la copiii timizi, incapabili de inter-relaţionare cu colegii faţă de care se simţeau izolați, la copiii stăpâni pe sine, care iniţiază dialoguri și jocuri de rol.”.
Laura Cobzariu profesor de educație remedială la Liceul Teoretic “Vasile Alecsandri “ din Săbăoani. “Inițial am pornit cu un număr de 69 de beneficiari, din clasa întâi până în clasa a noua. Nu a fost o misiune chiar ușoară, dar după câteva activități desfășurate împreună, copiii au început să vină cu drag. Au fost încântați de jocurile făcute împreună,de faptul că își rezolvau temele și relaționau cu ceilalți colegi. Educaţia incluzivă promovează egalitatea şanselor, oferind sprijin pentru învăţare şi acestor copii, care nu reuşesc să se adapteze la exigenţele şcolii”.
Gianina Eibenschutz, psiholog DGASPC Neamț, a lucrat cu beneficiari de la Şcoala Gimnazială ,,Daniela Cuciuc’’ Piatra Neamţ şi de la Şcoala Gimnazială Bodeşti. ”Copiii din cadrul proiectului au înregistrat progrese în ceea ce privește dezvoltarea încrederii în sine, abilitatea de soluționare a problemelor lor, dezvoltarea limbajului. Am lucrat cu 65 de copii și am pus accent pe intuiția și imaginația fiecaruia. Am modelat comportamente care să le permită descoperirea propriilor resurse necesare depășirii dificultăților din relațiile elev-elev și elev-profesor. S-au simțit respectați, valorizați și utili, dobândind încredere în forțele proprii pentru luarea celor mai bune decizii. Prin acest Proiect, am demonstrat ca diferenţele dintre copii sunt o sursă de diversitate, nicidecum o problemă.”
Nicoleta Ciobanu, psiholog CJRAE Neamț a lucrat cu beneficiarii de la Liceul Teoretic ”Vasile Alecsandri” Săbăoani. „Mi-am dorit, sincer, ca elevii să învețe că educația este foarte importantă, că este calea către succes. Acum pot să spun că efectele muncii noastre sunt vizibile, în primul rând pentru că în prezent toți beneficiarii proiectului vin la școală, deși mediul din care provin nu este unul tocmai favorabil.”
Andreea-Maria Hideg, logoped DGASPC Neamț, a lucrat cu beneficiarii de la CSEI „Alexandru Roșca”, Școala Gimnazială „Daniela Cuciuc”, Școala Gimnazială Bodești, Școala Gimnazială Tupilați, Școala Gimnazială Făurei, Școal Gimnazială Sagna, Școala Gimnazială Gherăești, Școala Gimnazială Miroslovești (jud. Iași). „Am urmărit sa dezvolt auzul fonematic, lateralitatea, spațialitatea si temporalitatea, atenția și memoria auditivă sau conștiința fonologica prin diferite jocuri de atenție sau neuro gimnastică . Am reușit tot ce mi-am propus: acești copii conștientizează importanța comunicării în relațiile cu cei din jur, precum și faptul că deficiențele de vorbire se pot corecta.”
Cristina Antochi, profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Tămășeni: „Din creșterea numărului de beneficiari și în același timp scăderea celor cu CES se poate trage concluzia că activitățile desfășurate în cadrul proiectului au avut efectul scontat și putem obține rezultate importante. Ne dorim ca toate activitățile să-i fi ajutat la înțelegerea și asimilarea informațiilor la materiile de bază, la creșterea stimei de sine, la adaptarea în diferite medii și la dezvoltarea anumitor abilități. În același timp, activitățile au fost foarte utile părinților care au nevoie de suport de specialitate.”
Mădălina Haiteș, psiholog DGASPC Neamț a lucrat cu beneficiari de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Alexandru Roșca” din Piatra Neamț. „Eu consider că prin aceste activităţi am insuflat copiilor participarea activă şi responsabilă la viaţa socială, am reușit să previn de multe ori conflictele, prin manifestarea unui comportament bazat pe respect, toleranţă, grijă faţă de sine şi faţă de ceilalţi.”
Iulia Ţifui, psiholog DGASPC Neamț a lucrat cu beneficiarii din cadrul Şcoalii Gimnaziale Gherăieşti.” Eu am încercat să le insuflu copiilor cu care am lucrat importanţa şi rolul educaţiei în viaţa socială şi integrarea lor în societate, considerand că activităţile pe care le-am făcut vor avea efecte benefice asupra calităţii vieţii lor ca viitori adulţi. Evoluția lor se va observa pe viitor; ceea ce pot să spun este că promovabilitatea şi prezenţa şcolară sunt mult mai mari, iar interesul copiilor pentru educaţie a crescut.”
Proiectul s-a adresat unui număr de peste 360 de copii și tineri aflați în situații de risc de abandon școlar și peste 500 de elevi cu cerințe educaționale speciale, toți cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani. De asemenea, activitățile de consiliere i-au inclus și pe părinții acestora, precum și personalul din educație, care va continua să lucreze cu acești copii.